Kamulaştırma Sınırı Tanımı:
Kamulaştırma sınırının mevzuatta tanımı kısıtlı kalsa da karayolları kamulaştırma planları için kamulaştırma sınırını; “yol orta eksenin sağ ve solunda belirlenen standart kamulaştırma genişliği ve karayollarınca yapılması planlanan proje ve tesisler, imar planları , güzergahtaki diğer idarelerin ve kişilerin yaptığı özel plan, proje ve uygulamalar , güncel halihazır alım gibi kamulaştırmaya etki edebilecek her türlü etmen göz önünde bulundurularak kamulaştırmanın başladığı yerden bitimine kadar kesintisiz devam eden çizgiler” şeklinde tanımlayabiliriz.
Kamulaştırma sınırı tamamen tekniğe, mevzuata ve yoruma dayalı bir kavram olup standart bir genişliğide yoktur. Çoğu durumda tanımında bahsedildiği gibi yol eksenine paralel gitmez. Genelde parselin projedeki durumu, kamulaştırma sonrası oluşan durumun tekniğine göre yorumlanır.
Kamulaştırma sürecinin en önemli noktalarından birisi kamulaştırma koridorunun belirlenmesidir. Bu adımda yapılacak her türlü hata kamulaştırma sürecini etkileyen bir unsurdur. Bu nedenle olabildiğince titiz ve eksiksiz çalışılması gereklidir.
İmar ve mücavir alan sınırları içerisinde veya dışarısında kaian kesimlerde yoğun bir yapılaşma var ise kesitler gözden geçirilir, ilgili başmühendislikler (Etüt Proje,Yapım vb.) ile mutabakata varılarak yeni kesitlere ve projeye göre kamulaştırma sınırları belirlenerek sık sık Kapsam Daraltma planlarının yapılması ile gereksiz bina kamulaştırmalarından kaçınılmalıdır.
Kamulaştırma sınırlarının belirlenmesinde ve planların düzenlenmesinde güzergâhın son hâlihazır durumu, kadastral ve imar altlıkları, tapudaki mülkiyet durumu bir bütün olarak değerlendirildikten sonra gerektiği durumlarda proje tadilatı ilgili başmühendisliklerle birlikte kararlaştırılır ve proje revize edilerek kamulaştırma sınırları sağlıklı bir şekilde belirlenir.Kamulaştırma Kanununun 12.maddesinin 3.fıkrası hükmü dikkate alınarak, taşınmazların SKG’den arta kalan ve yararlanmaya elverişli olmayan kısımları kamulaştırmaya dâhil edilecektir ve buna ilişkin, “Standart Kamulaştırma Genişliğinden Arta Kalan Kısımların Kamulaştırmaya Dahil Edilmesinin Gerekçeli Raporu” formu düzenlenecektir.
Karayolları kamulaştırma sınırını oluşturmadan önce sınıra etki edecek tüm materyaller bir araya getirilir.
Sınıra etki edecek unsurlar genel olarak;
a) Güncel Kadastral Haritalar ve Paftalar
b) Takyitli Tapu Kayıtları
c) Güncel halihazır harita
d) Yol etüt projesi ve yol boyunca yapılan kavşak , yan yol vb. uygulamalar
e) İmar planı ve uygulamaları ( mevzii yapılan plan ve uygulamalarda dahil )
f) Varsa güzergahta eski karayolu kamulaştırma plan ve uygulamaları
g) Diğer tüzel kişi veya kurumlar tarafından yapılan projeler , planlar, kamulaştırma planı ve uygulamaları
h) Arazi toplulaştırması, turizm merkezi uygulamaları gibi diğer uygulamaları bütünüyle veya kısmi ilgilendirecek plan ve uygulamalar
i) Kıyı kenar çizgileri
j) Orman haritaları olarak sıralanabilir.
Bu materyaller kamulaştırma sınırının geçirilmesi aşamasından önce sayısallaştırılarak koordinatlandırılır ve gerekli dönüşüm parametreleri ile tek koordinat sisteminde birleştirilir. Oluşturulan bu harita kamulaştırma sınırı kesinleştikten sonra 1/2000 ölçeğinde şeritvari plan hazırlanır. ( Şekil 2.10. ) Bu plan ileride kamulaştırma sınır noktaların araziye aplikasyonu, müştemilatların tespiti gibi işlerde kullanılmak üzere saklanır. Bu planın neler içereceği, nelere dikkat edileceği ve nasıl hazırlanacağına ilişkin bilgiler KPÜMH Teknik Şartnamesi nin 14. Maddesinde belirtilmiştir.
Kamulaştırma sınırı geçirilirken mümkün mertebe yol eksenine paralel, az kırık ile ve düz çizgi ile geçirilmelidir. Kurp olan güzergahta kamulaştırma sınırı kurba teğet olacak şekilde kirişler ile geçilmelidir.
1. Kamulaştırma Sınırı Koridor Genişliğinin Belirlenmesi
Kamulaştırma sınırının standart koridor genişliği Karayolları Geometrik Standartları Tablosu ( Çizelge 2.2 ) esas alınarak belirlenen yol sınıfları ile yolun otoyol, devlet yolu veya il yolu olması dikkate alınarak belirlenen kamulaştırma genişlikleri Taşınmazlar Başmühendisliğince belirlenir. Genellikle standart olarak kullanılan kamulaştırma koridor genişliği yol orta ekseninden paralel, simetrik veya asimetrik 20m+20m=40m, 20m+15m=35m, 25m+25m=50m, 30m + 30m=60m olarak belirlenir. Geometrik standartlara göre belirlenen kamulaştırma genişliği genel durumlar için geçerlidir. Belirlenen standartlar arazideki şev genişliği, imar planındaki yol genişlikleri gibi nedenler ile değiştirilebilir. Hâlihazır alım, onaylı şevli proje ve enkesit değerleri, imar planındaki yol genişlikleri, güzergahtaki parsellerin niteliği gibi birçok faktörün kamulaştırma genişliğine etkisi vardır. Örneğin imar planı olan yerleşim alanlarında eğer imar planındaki imar yolunun genişliği yeterli ise kamulaştırma koridoru imar planındaki yol genişliği kadardır. Karayolları Genel Müdürlüğü Etüt, Proje Ve Çevre Dairesi Başkanlığı tarafından yapılan veya yaptırılan yol, yan yol, kavşak, yol genişletme vb. projeler ve güncel halihazır alıma göre standart belirlenen kamulaştırma genişliğinde değişiklikler olabilir.Yol | Arazi | Proje hızı | Min. kurba | Maksimum | Maks. rampa | Platform |
sınıfı | durumu | (km/sa) | yarıçapı (m) | eğim (%) | uzunluğu (m) | Genişliği (m) |
Düz/az dalgalı | 80-110 | 190-360 | 4 | Sınırlama yok | 10-13 | |
Anayol | Dalgalı | 55-80 | 90-190 | 5-7 | >%4 İçin 600 | 10-13 |
Dağlık | 40-55 | 50-90 | 7-9 | >%6 için 400 | 8-10 | |
Düz/az dalgalı | 60-80 | 110-190 | 5 | Sınırlama yok | 10-12 | |
Toplayıcı yol | Dalgalı | 50-60 | 75-110 | 5-7 | Sınırlama yok | 10-12 |
Dağlık | 35-50 | 35-75 | 7-9 | >%9 için 750 | 8-9 | |
Düz/az dalgalı | 50-60 | 75-110 | 7 | Sınırlama yok | 7,5-8 | |
Yerel yol | Dalgalı | 35-50 | 35-75 | 7-9 | Sınırlama yok | 7,5-8 |
Dağlık | 25-35 | 30-35 | 9-12 | >%9 için 1000 | 7,5-8 |
2 Responses
Saban bey selamlar; şehirler arası yol üzerinde işletmem var ve yol 2009 da yenilenip duble oldu. Karayolları yetkilileri karayolları sınır çizgisini tesisimi de içine alacak şekilde küçük betonlar ile işaretleyip içine aldı. Ama kamulaştırma yapmadı yani Biz burayı kamulastirdik alın bu da paranız demedi. E devletten baktim elimde tapu varken kaydım gözükmüyor. Yol yapimi bitti ve yolun bizimle bir ilgisi kalmadi yani bizim yerimizin yola bir etkisi kalmadi.Ne yapmalıyım?
Konu ile ilgili bulunduğunuz yer hangi karayolları bölge müdürlüğüne bağlı ise ora ile görüşürseniz daha iyi olur. Buradan vereceğimiz bilgiler sıkıntılı olur diye düşünüyorum. Onlar size daha doğru bilgi verecektir.